Marketing célok kitűzése

Most, hogy tiszta és jól érthető módon meg tudtad fogalmazni a haditervet az előző cikkben, jöhet a megvalósítás. Ennek pedig az első lépése a marketingcélok kitűzése. 

Ezekre a célokra azért van szükség, hogy nagyjából fel tudd mérni, hol tart a vállalkozásod a végső célokhoz, víziókhoz képest. A maketingcélok mérföldkövek egy-egy teszt, kampány, módszertani szakasz végén. 

Lássuk, hogyan lehet úgy kitűzni a célokat, hogy azok a fejlődésedet szolgálják!

Miért kell több cél?

Amikor a vállalkozásod felmérésénél tartottunk, sokat beszéltünk a különböző célokról és víziókról. Mostanra valószínűleg annyi adatot és ismereted van, hogy pontosan tudod, hosszú távon mi lehet a reális cél: multinacionális vállalattá tudsz-e fejlődni, esetleg kiléphetsz az operatív tevékenységekből a cég körül, esetleg eléred-e a vágyott bevétel szintet.

Erre a célra megvan a határidőd, a mérőszámaid, tudod, hogy miért fontos neked és a vállalatodnak a cél elérése. A SMART módszer szerint tehát pontosan körül tudod írni, mit szeretnél.

Ez a cél általában meglehetősen távoli – hiszen nem sok esély van rá, hogy egy év alatt biztonságosan és stabilan meg tudod triplázni a bevételeidet, vagy nemzetközi piacra léptetni a garázsban működő cégedet. 

Ilyen hosszú távon azonban sok a bizonytalanság. Nem tudhatod, nem adódik-e közben egy rendkívüli helyzet: járvány, áremelkedés, fennakadás a nyersanyag-utánpótlásban, vagy bármi más olyan esemény, amelyik drasztikusan megváltoztatja az üzletmenetet.

Egy-egy ilyen helyzet során nagyon nehéz megőrzini a fókuszt, nehéz megtalálni azokat a sarokköveket, amelyek továbbra is a régiek maradtak. Ha azonban ismerjük és végigjárjuk ezeket marketingcélok formájában, sokkal könnyebb a dolgunk. Amit egyszer elértünk, az már a miénk, senki nem bonthatja le.

A fő marketingcél kitűzése

A  munka kezdetén érdemes egyetlen egy, fő marketingécélt kitűzni. Elképzelhető, hogy ezt elsőre nagy kihívásnak érzed. Ha előtte egyáltalán nem volt tudatos és rendszeresen könyvelt marketinged, valószínűleg nem vagy tisztában a költéseiddel, nincsenek adataid a célok mögött. 

De van egy jó hírem: nem kell elsőre tökéleteset alkotni. Elég, ha igyekszel egy viszonylag nagy, de reális célt kitűzni, nagyjából egy évre előre. 

Ez az egy év a marketingben egy nagyjából rövidtávú időszaknak felel meg. Azért szoktam ennyi időt javasolni, mert

  • viszonylag állandó és kiszámítható a gazdasági-üzleti környezet ilyen távon. 
  • benne van egy év minden eseménye, a márciusi pénzügyi évzárás, a nyári vakáció, a karácsonyi hajtás – azok a nagyobb periódusok, amelyek befolyásolni tudják az üzletmenetedet. 
  • Van időd felépíteni és megvalósítani a tervedet. 

A céllal szemben a legfontosabb követelmény, hogy kapcsolódjon a végső, üzleti célodhoz. Ehhez legtöbbször, főleg a marketingtervezés kezdetén valamilyen “nominális”, számszerűsíthető célt szoktunk kitűzni. Ilyen például 1000 db értékesítése a termékből, vagy 2 millió forint termelése stabilan egy hónapban. 

Ezeket a célokat viszonylag “látványosan” lehet elérni. Ezer darab terméke eladása nem relatív dolog: pontosan tudod, mikor történik, hol tartasz a folyamatban, túl vagy alul teljesítesz-e.

Fontos azonban, hogy ezekre a célokra ne úgy tekints, mint kőbe vésett értékekre. Főleg kezdetben előfordulhat, hogy már az első pár hónapban túl is teljesíted a célt – mert szerepelsz például egy cikkben, vagy televízióműsorban és ettől megugrik az érdeklődés irántad. Az is lehet, hogy kétségbeejtően elmaradsz a várakozásoktól. Még ez sem gond, csak azt jelenti, hogy meg kell nézni, mi a probléma. 

A siker sokszor nem energia és pénz, hanem idő kérdése. Amikor valamilyen tevékenységbe kezdesz, idő, amíg a közönséges is megérzi és megérti a változást. Gyakran kiderül, hogy akármilyen jó és eredményes is a kampányod, az eladásokhoz valamin változtatni kell. Lehet, hogy nem a Te termkeiddel van baj: lehet, hogy a közönséged nem mert online rendelni, mert rossz tapasztalata volt a szállítással. Ez nem kudarc, csupán megoldandó probléma. Tanítsd meg nekik, hogy nincs miért aggódniuk!

Elképzelhető. hogy a célod nem lesz annyira egyszerű, mint a példákban. De mielőtt elkapna a gépszíj és ezernyi programot próbálsz megvalósítani, érdemes figyelembe venni a Pareto-elvet.

A Pareto-elv a marketingben nagyjából azt jelenti: Az összes hasznod 80%-át az eladásaid 20%-a hozza. A hatékony hirdetéshez érdemes tehát inkább priorizálni és a “húzó” termékeiddel dolgozni. Sokkal kisebb befektetéssel dolgozhatsz így. 

Mire kell tehát figyelni a fő marketingcél kitűzésénél:

  • Legyen reálisan megvalósítható cél, nagyjából egy évre előre!
  • Vedd figyelembe a kitűzésnél az előzetes ismereteket a céged és a marketinged tapasztalatai alapján!
  • A célod legyen összhangban az üzleti terveddel.

Ha ezzel megvagy, gyakorlatilag indulhat is a munka.

Főbb megvalósításai pontok

Amikor készen vagy a cél kijelölélésével, meg kell határozni, pontosan hogyan szeretnéd ezt a célt elérni, milyen eszközeid, lehetőségeid és határidőid vannak.

A főbb megvalósítási pontok azokat a tevékenységeket jelölik, amelyeket a fő cél elérésének érdekében teszel. 

Ez lehet:

  • Weboldalkészítés
  • E-mail kampány tervezés
  • Átfogó online hirdetések

Ezen a ponton már ismered azt, hogy milyen terméket, milyen ársávban, nagyjából kiknek és milyen csatornán tudsz értékesíteni. Ezek a tervek tehát már a konkrét munkára vonatkoznak. Arra, mi szerepeljen a honlap szövegében, kiknek és meddig fusson a hirdetés, vagy hány e-mail fusson ki a csatornádról. 

A felülvizsgálat

Nagyon szeretném egy csomagban átnyújtani a marketingtervedet. Sőt, annak is örülnék, ha a dokumentumot nyugodtan betehetnéd egy páncélszekrénybe, mint a híres amerikai üdítőital receptjét. De sajnos a dolog nem így működik. 

Minden kitűzött célt, stratégiát és módszert folyamatosan felül kell vizsgálni és ha szükséges, átalakítani a számításokat.

Ez persze nem azt jelenti, hogy állandóan és minden változik. Beszéltünk már a keverőpultról és a potméterekről? Egy előadás során a a hangtechnikus nem csak ül a székében. Folyamatosan utánaállít a hangzásnak. Ha a terem megtelik vagy kiürül, ha lehangolódik egy kicsit a gitár a vad szólók miatt, ha kinyitnak egy ajtót a háttérben a hangzás változik. A keverőnek alkalmazkodnia kell. 

A dal, a hangzásvilág és az arányok nem sokat változnak. Csupán egy kicsit pontosítottak a csatornánk összjátékán.

Így működik a marketing is. Miért írnál meg egy ötödik, hatodik, hetedik hirdetés szöveget, ha az első kettő is tökéletesen hozta a számodra szükséges eredményt? Miért ölnél pénzt egy olyan kampányba, amelyik nem bizonyolult hatékonynak?

A különböző célok és módszerek meghatározása abban segít, hogy ellenőrizni tudj és átlásd az összefüggéseket. 

Ha például a Facebook hirdetéseid folyamatos javítás, átfoglamazás után sem hoznak forgalomemelkedést, érdemes módszert váltani, még többet megtudni az adott platformról, blogolni, csoporotot építeni, vagy inkább a honlapra és a keresőből érkező forgalomra koncentrálni. 

Elképzelhető az is, hogy hosszabb időre van szükség egy-egy ötlet megvalósításához, például fel kell készíteni a közönségedet a vásárlásra. Ha például egy új típusú biciklit szeretnél eladni, valószínűleg hosszabb ideig tart áttörést elérni: szükség van arra, hogy néhányan teszteljék a kerékpárt, lássanak ilyet az utcán, megismerjék annyira a típust, hogy érdeklődni kezdjenek iránta. Ezen az időn lehet rövidíteni – például ha influenszereket kérsz fel a bringatesztre. De ekkor sem napok, legalább hetek alatt érkeznek meg az első eredmények. 

A folyamatos felülvizsgálat és értékelés abban is segít, hogy tartani tudd a fókuszt. Ne feledkezz meg az üzleti célokról! Ne feledd, hiába népszerű az oldalad, márkád, ha ez nem hoz neked konverziót, vagyis vásárlást! 

Ez az a lépés, ahol már majdnem készen vagyunk. Most már akár egyedül is képes lennél összeállítani egy kampányt. De ne aggódj, nem engedem el a kezed! A következő anyagban megnézzük, hogyan tudsz konkrét menetrendet kidolgozni és megvalósítani a céljaid érdekében.

Szerző: Herczegh János
Szia,
Ha eddig még nem találkoztunk volna, a nevem: Herczegh János. A madweb.hu a webes manufaktúránk weboldala, amit azért hoztunk létre, hogy segítsük a vállalkozókat abban, hogy sikeresen meg tudjanak újulni az interneten.

További infó erre!
Máshol nem hallott tanácsok, tippek és trükkök az eredményes weboldalkészítésről
Ha gondolkozol a webes jelenléted újratervezésén vagy hamarosan szeretnél új weboldalt készíttetni, akkor csatlakozz hozzánk és tanuld meg, hogyan lehet sikeres a projekted.
Jelentkezem a listára!

Foglalj konzultációs időpontot

Ha érdekel, hogy a Te esetedben, miként zajlana a Mad Web programjában a közös munka, akkor először töltsd ki az űrlapunkat és jelentkezz 30 perces díjmentes konzultációnkra. 
 Jól hangzik!
2021-ben két Marketing Gyémánt Díjat is nyertünk. A munkáinkat az alábbi szempontok szerint értékelték: terv kijelölése, implementálása a gyakorlatba, szakszerűség és eredményesség. Mindkét pályázatunk sikeres elbírálásban részesült.
Szabadulj meg a rosszul teljesítő webes jelenlétedtől egyszer s mindenkorra. Ha készen állsz, akkor találkozzunk a konzultációt kérő oldalon!
Beszéljünk!
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram