Marketing célok kitűzése

Most, hogy tiszta és jól érthető módon meg tudtad fogalmazni a haditervet az előző cikkben, jöhet a megvalósítás. Ennek pedig az első lépése a marketingcélok kitűzése. 

Ezekre a célokra azért van szükség, hogy nagyjából fel tudd mérni, hol tart a vállalkozásod a végső célokhoz, víziókhoz képest. A maketingcélok mérföldkövek egy-egy teszt, kampány, módszertani szakasz végén. 

Lássuk, hogyan lehet úgy kitűzni a célokat, hogy azok a fejlődésedet szolgálják!

Miért kell több cél?

Amikor a vállalkozásod felmérésénél tartottunk, sokat beszéltünk a különböző célokról és víziókról. Mostanra valószínűleg annyi adatot és ismereted van, hogy pontosan tudod, hosszú távon mi lehet a reális cél: multinacionális vállalattá tudsz-e fejlődni, esetleg kiléphetsz az operatív tevékenységekből a cég körül, esetleg eléred-e a vágyott bevétel szintet.

Erre a célra megvan a határidőd, a mérőszámaid, tudod, hogy miért fontos neked és a vállalatodnak a cél elérése. A SMART módszer szerint tehát pontosan körül tudod írni, mit szeretnél.

Ez a cél általában meglehetősen távoli – hiszen nem sok esély van rá, hogy egy év alatt biztonságosan és stabilan meg tudod triplázni a bevételeidet, vagy nemzetközi piacra léptetni a garázsban működő cégedet. 

Ilyen hosszú távon azonban sok a bizonytalanság. Nem tudhatod, nem adódik-e közben egy rendkívüli helyzet: járvány, áremelkedés, fennakadás a nyersanyag-utánpótlásban, vagy bármi más olyan esemény, amelyik drasztikusan megváltoztatja az üzletmenetet.

Egy-egy ilyen helyzet során nagyon nehéz megőrzini a fókuszt, nehéz megtalálni azokat a sarokköveket, amelyek továbbra is a régiek maradtak. Ha azonban ismerjük és végigjárjuk ezeket marketingcélok formájában, sokkal könnyebb a dolgunk. Amit egyszer elértünk, az már a miénk, senki nem bonthatja le.

A fő marketingcél kitűzése

A  munka kezdetén érdemes egyetlen egy, fő marketingécélt kitűzni. Elképzelhető, hogy ezt elsőre nagy kihívásnak érzed. Ha előtte egyáltalán nem volt tudatos és rendszeresen könyvelt marketinged, valószínűleg nem vagy tisztában a költéseiddel, nincsenek adataid a célok mögött. 

De van egy jó hírem: nem kell elsőre tökéleteset alkotni. Elég, ha igyekszel egy viszonylag nagy, de reális célt kitűzni, nagyjából egy évre előre. 

Ez az egy év a marketingben egy nagyjából rövidtávú időszaknak felel meg. Azért szoktam ennyi időt javasolni, mert

  • viszonylag állandó és kiszámítható a gazdasági-üzleti környezet ilyen távon. 
  • benne van egy év minden eseménye, a márciusi pénzügyi évzárás, a nyári vakáció, a karácsonyi hajtás – azok a nagyobb periódusok, amelyek befolyásolni tudják az üzletmenetedet. 
  • Van időd felépíteni és megvalósítani a tervedet. 

A céllal szemben a legfontosabb követelmény, hogy kapcsolódjon a végső, üzleti célodhoz. Ehhez legtöbbször, főleg a marketingtervezés kezdetén valamilyen “nominális”, számszerűsíthető célt szoktunk kitűzni. Ilyen például 1000 db értékesítése a termékből, vagy 2 millió forint termelése stabilan egy hónapban. 

Ezeket a célokat viszonylag “látványosan” lehet elérni. Ezer darab terméke eladása nem relatív dolog: pontosan tudod, mikor történik, hol tartasz a folyamatban, túl vagy alul teljesítesz-e.

Fontos azonban, hogy ezekre a célokra ne úgy tekints, mint kőbe vésett értékekre. Főleg kezdetben előfordulhat, hogy már az első pár hónapban túl is teljesíted a célt – mert szerepelsz például egy cikkben, vagy televízióműsorban és ettől megugrik az érdeklődés irántad. Az is lehet, hogy kétségbeejtően elmaradsz a várakozásoktól. Még ez sem gond, csak azt jelenti, hogy meg kell nézni, mi a probléma. 

A siker sokszor nem energia és pénz, hanem idő kérdése. Amikor valamilyen tevékenységbe kezdesz, idő, amíg a közönséges is megérzi és megérti a változást. Gyakran kiderül, hogy akármilyen jó és eredményes is a kampányod, az eladásokhoz valamin változtatni kell. Lehet, hogy nem a Te termkeiddel van baj: lehet, hogy a közönséged nem mert online rendelni, mert rossz tapasztalata volt a szállítással. Ez nem kudarc, csupán megoldandó probléma. Tanítsd meg nekik, hogy nincs miért aggódniuk!

Elképzelhető. hogy a célod nem lesz annyira egyszerű, mint a példákban. De mielőtt elkapna a gépszíj és ezernyi programot próbálsz megvalósítani, érdemes figyelembe venni a Pareto-elvet.

A Pareto-elv a marketingben nagyjából azt jelenti: Az összes hasznod 80%-át az eladásaid 20%-a hozza. A hatékony hirdetéshez érdemes tehát inkább priorizálni és a “húzó” termékeiddel dolgozni. Sokkal kisebb befektetéssel dolgozhatsz így. 

Mire kell tehát figyelni a fő marketingcél kitűzésénél:

  • Legyen reálisan megvalósítható cél, nagyjából egy évre előre!
  • Vedd figyelembe a kitűzésnél az előzetes ismereteket a céged és a marketinged tapasztalatai alapján!
  • A célod legyen összhangban az üzleti terveddel.

Ha ezzel megvagy, gyakorlatilag indulhat is a munka.

Főbb megvalósításai pontok

Amikor készen vagy a cél kijelölélésével, meg kell határozni, pontosan hogyan szeretnéd ezt a célt elérni, milyen eszközeid, lehetőségeid és határidőid vannak.

A főbb megvalósítási pontok azokat a tevékenységeket jelölik, amelyeket a fő cél elérésének érdekében teszel. 

Ez lehet:

  • Weboldalkészítés
  • E-mail kampány tervezés
  • Átfogó online hirdetések

Ezen a ponton már ismered azt, hogy milyen terméket, milyen ársávban, nagyjából kiknek és milyen csatornán tudsz értékesíteni. Ezek a tervek tehát már a konkrét munkára vonatkoznak. Arra, mi szerepeljen a honlap szövegében, kiknek és meddig fusson a hirdetés, vagy hány e-mail fusson ki a csatornádról. 

A felülvizsgálat

Nagyon szeretném egy csomagban átnyújtani a marketingtervedet. Sőt, annak is örülnék, ha a dokumentumot nyugodtan betehetnéd egy páncélszekrénybe, mint a híres amerikai üdítőital receptjét. De sajnos a dolog nem így működik. 

Minden kitűzött célt, stratégiát és módszert folyamatosan felül kell vizsgálni és ha szükséges, átalakítani a számításokat.

Ez persze nem azt jelenti, hogy állandóan és minden változik. Beszéltünk már a keverőpultról és a potméterekről? Egy előadás során a a hangtechnikus nem csak ül a székében. Folyamatosan utánaállít a hangzásnak. Ha a terem megtelik vagy kiürül, ha lehangolódik egy kicsit a gitár a vad szólók miatt, ha kinyitnak egy ajtót a háttérben a hangzás változik. A keverőnek alkalmazkodnia kell. 

A dal, a hangzásvilág és az arányok nem sokat változnak. Csupán egy kicsit pontosítottak a csatornánk összjátékán.

Így működik a marketing is. Miért írnál meg egy ötödik, hatodik, hetedik hirdetés szöveget, ha az első kettő is tökéletesen hozta a számodra szükséges eredményt? Miért ölnél pénzt egy olyan kampányba, amelyik nem bizonyolult hatékonynak?

A különböző célok és módszerek meghatározása abban segít, hogy ellenőrizni tudj és átlásd az összefüggéseket. 

Ha például a Facebook hirdetéseid folyamatos javítás, átfoglamazás után sem hoznak forgalomemelkedést, érdemes módszert váltani, még többet megtudni az adott platformról, blogolni, csoporotot építeni, vagy inkább a honlapra és a keresőből érkező forgalomra koncentrálni. 

Elképzelhető az is, hogy hosszabb időre van szükség egy-egy ötlet megvalósításához, például fel kell készíteni a közönségedet a vásárlásra. Ha például egy új típusú biciklit szeretnél eladni, valószínűleg hosszabb ideig tart áttörést elérni: szükség van arra, hogy néhányan teszteljék a kerékpárt, lássanak ilyet az utcán, megismerjék annyira a típust, hogy érdeklődni kezdjenek iránta. Ezen az időn lehet rövidíteni – például ha influenszereket kérsz fel a bringatesztre. De ekkor sem napok, legalább hetek alatt érkeznek meg az első eredmények. 

A folyamatos felülvizsgálat és értékelés abban is segít, hogy tartani tudd a fókuszt. Ne feledkezz meg az üzleti célokról! Ne feledd, hiába népszerű az oldalad, márkád, ha ez nem hoz neked konverziót, vagyis vásárlást! 

Ez az a lépés, ahol már majdnem készen vagyunk. Most már akár egyedül is képes lennél összeállítani egy kampányt. De ne aggódj, nem engedem el a kezed! A következő anyagban megnézzük, hogyan tudsz konkrét menetrendet kidolgozni és megvalósítani a céljaid érdekében.

Szerző: Herczegh János
Szia,

Ha eddig még nem találkoztunk volna, a nevem: Herczegh János. Én vagyok az a jófej marketinges srác, aki már a húszas évei elején milliós havi bevételt tudott elérni szép és imádnivaló feleségével az oldalán. Összeházasodtunk, és próbálunk egy olyan nagyszerű életet teremteni magunknak, amivel másokat is tudunk támogatni.

Nekünk nincsennek milliomos szüleink. Nem vagyunk sem okosabbak, sem szebbek másoknál. Egyedül talán a szorgalmunk az, ami kiemelkedő, bár vannak nálunk sokkal ügyesebb és sikeresebb vállalkozók is. És ez így van rendjén, hiszen pontosan ez az, ami motivációt ad: ügyesebbek, és sikeresebbek akarunk lenni mi is. 
Díjmentes Facebook csoport,
ahol minden hónapban haladó marketinges és webes anyagokat találsz.

Foglalj konzultációs időpontot

Ha érdekel, hogy a Te esetedben, miként zajlana a Mad Web programjában a közös munka, akkor először töltsd ki az űrlapunkat és jelentkezz 30 perces konzultációnkra. 
 Jól hangzik!
2021-ben két Marketing Gyémánt Díjat is nyertünk. A munkáinkat az alábbi szempontok szerint értékelték: terv kijelölése, implementálása a gyakorlatba, szakszerűség és eredményesség. Mindkét pályázatunk sikeres elbírálásban részesült.
Szabadulj meg a rosszul teljesítő webes jelenlétedtől egyszer s mindenkorra. Ha készen állsz, akkor találkozzunk a konzultációt kérő oldalon!
Beszéljünk!
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram