A vállalkozás céljainak a kitűzése

Néhány nappal ezelőtt írtam arról, hogy hogyan tudod felmérni a vállalkozásod. Ma pedig haladunk tobább. A következő lépés, hogy kitűzd azokat a pénzügyi célokat, amelyeket a vállalkozásodban meg szeretnél valósítani. Ez már kicsit más helyzet, mint amikor az előző cikkben arról elmélkedtünk, hol szeretnél tartani a jövőben, 5-10 év múlva.

A következőkben konkrét, kézzel fogható, megvalósítható pénzügyi célt tűzünk ki.

Miért fontos, hogy pénzügyi célt tűzzünk ki?

A pénzügyi cél konkrét és megfogható. Minden más elvont cél csak vízió. Mi a különbség a víziók és a célok között? Például az, hogy a célok jóval kézzel foghatóbbak, mint a víziók. Nézzünk egy példát!

“Egyszer nagyon szeretnék egy balatoni vitorlást, a cégnek ki kell termelnie ezt a pénzt.”

Tegyük fel, hogy valaki ez alapján a mondat alapján vezeti a cégét. Mi történik?

Több féle módszert is választhat, de tegyük fel, hogy a profit egy részét félreteszi egy számlára, aminek a neve “Vitorlás”. A számlán sok kicsi összeg gyűlik minden hónapban. 5 év múlva megnézni az egyenleget és azt látja, hogy a pénz még mindig nem elég rá, hogy hajót vegyen. Elhatározza, hogy sokkal több ügyfelet igyekszik kiszolgálni, hogy növekedjenek a bevételei. 

3 év telik el kemény munkával, de a pénz még mindig nem elég ahhoz, hogy hajót vásároljon. Úgy dönt, inkább kiveszi a pénzt a számláról, és modernizálja a gépparkot, hogy kevesebb munkával még több ügyfelet szolgáljon ki. 

4 év telik el, de a számlán még mindig nincs egy hajónyi pénz. Elhatározza, hogy megemeli a szolgáltatása árait. Ezt csak több részletben tudja megtenni, de végre annyit termel a vállalkozása, hogy van rá remény, hogy egy hajó ára összegyűlik. 

3 év, és valóban meg tudja vásárolni a vitorlást, de vár a üzlettel: nincs hajóvezetői engedélye. Végülis eljut a hajó megvásárlásáig, de elég nyögvenyelős a tervezés.

De hiszen ez a cégvezető mindent megtett: gyűjtött, módosított és ha kellett, áldozatot is hozott. Mi lehetett a hiba? Elárulom. A gond a céllal van. És nem azzal, hogy a cél egy vitorlás hajó.

Nézzünk egy másik példát!

“Szeretném, a cégem 5 év múlva havi 5 millió forint haszonnal üzemeljen, melyből 2 millió forintot mindig félre tuduk tenni. Közben delegálom a feladataimat, hogy én csak napi 6 órát dolgozzam. Így 10 év után valószínűleg vásárolhatok majd egy vitorláshajót.”

Hogyan néz ki a cég ebben az esetben?

Elképzelhető, hogy a vállalkozás az első év végére csupán havi 1 millió forint hasznot termel. A vezető kénytelen ügyfeleket szerezni, fejleszteni a vállalkozását. A harmadik év végére a havi haszon eléri a 2,5 millió forintot havonta. Ez még mindig kevés, ezért az eddig összegyűjt pénzt egy részét a géppark modernizálásába fektetik. Az ötödik év végére a haszon eléri a havi 5 millió forintot. Így a vezető fokozatosan visszább vehet és van ideje arra, hogy képezze a kollégáit és úgy rendezze a megrendeléseket, hogy 6 óra munkával is megfelelően tudjon termelni. 

Elrepül 10 év és végére összegyűlik a vitorlás ára, és marad idő az engedély megszerzésére is. 

Mi a különbség a két cél között? 


A vitorlás hajó egy vízió. A vitorlás hajó megvásárolásához elég pénz viszont egy cél. Az első cégvezető csak azt tudta: hosszú idő alatt sok pénzre van szüksége. A második vezető viszont azt is, mennyi idő alatt mennyire. Pontosan tudta, mikor kell áldozatot hoznia, és miben reális reménykednie. Nem próbált 3 év alatt hajót vásárolni. Adott magának viszont határidőt és nem engedte, hogy feleslegesen teljenek az évek. Ez pedig számos további döntéshez hátteret adott. 

A vízió csak egy álom. A cél viszont egy gondosan megtervezett, megvalósítható, pontos, elérhető, kézzel fogható valami. A cél kitűzéséhez persze elengedhetetlen álmodozni egy kicsit. De ahhoz, hogy a homályos látomásból valóság legyen, muszáj megfeleltetni azt néhány követelmények és csiszolni egy kicsit. 

Rengeteg módszer létezik, amellyel az álmokból célt lehet kovácsolni. Vannak táblázatok, diagramok, matematikai képletek, kérdőívek, sőt, applikációk is, amelyek segítenek. De nézzünk most egy nagyon egyszerű módszer, amelyik megkönnyíti a folyamatot. 

Az OKOS célok

Ahhoz, hogy megfelelően tudjunk tervezni, okos célokra van szükség. Ez nem csak valami lózung, hanem egy angol gondolattérkép neve. A SMART goals (okos célok) módszert nagyon sok vállalat használja arra, hogy megvizsgálja az ötleteit, kézzel fogható, letisztult célokká formálja a víziókat. 

A SMART egy betűszó. Az okos cél Specific (konkrét), Measurable (mérhető), Attentiable (megvalósítható elérhető), Relevan (reális) és Time-based (időhöz kötött.)

Vizsgáljuk meg ez alapján a második tervez, az ötmilliós havi profit összegyűjtését. Ez a cél.

  • Konkrét. Megmondja, hogy bevételnövelésre és munkaidő-csökkentésre van szükség. Nem csak annyit tanácsol: “szerezzünk valahogy egy hajót.”
  • Mérhető. Van konkrét mérőszámok, amellyel mérhető a siker. Több faktor is van, amelyek alapján időről időre ellenőrizni lehet, hogy jó úton haladunk-e. Mennyi a bevétel? Hány órát dolgozik a főnök? Ha ezt a két dolgot a folyamat bármelyik pontján megnézzük, pontosan látjuk, mit érdemes változtatni, hogy a cél elérhető legyen. 
  • Elérhető. A rendszerben van biztonsági tartalék, hiszen az első 5 év profitját be lehet fektetni abba, hogy a következő 5 évben jövedelmezőbb legyen a cég. Van idő átalakulni, mérlegelni és van pénz fejleszteni.
  • Időhöz kötött. A cégnek 5 év alatt kell elérni a nyereségességi szintet és 10 év alatt kell kitermelnie a hajó árát. Nem okoz bénultságot, ha a harmadik év végén nincsen hajó, de nem is engedi túl lazára a gyeplőt emiatt a vezetés.

Természetesen nem csak az OKOS célok módszerét lehet arra használni, hogy az álmainkat “lehozzuk a földre”, de ez a módszer nagyon jó támpontot ad ahhoz, hogy üzleti célokáá alakítsuk a víziónkat. 

Ha nagyjából már tudod, milyenek azok a körülmények amelyek között jól érzed magad, ha van egy képed arról, hogy mit szeretnél elérni, a megvalósítás első lépése, hogy lefordítod ezeket a vágyakat a vállalkozásod nyelvére. 

Nem biztos, hogy a folyamat végén minden tisztán látszik majd. Lehet, hogy a munka során rájössz: struktúrát, formát, iparágat kell váltanod. Lehet, hogy úgy érzed, hogy a vállakozásod jelenlegi formájában ezek a célok megvalósíthatatlanok vagy átgondolod és hagyod az egészet, mert azt mondod, hogy: "Ennyit nem ér egy vitorlás." Sokkal jobb célokat is tűzhetsz ki életed során, mint pl segíteni rászorulók életét?! De ha végigjátszod ezt a folyamatot, legalább lesz a kezedben egy térkép, amely alapján dönteni tudsz. Továbblépni, váltani, segítséget kérni, befektetni vagy kiszállni – ahogy éppen az egészséged, az elégedettséged, a helyzetet kívánja. 

Szerző: Herczegh János
Szia,
Ha eddig még nem találkoztunk volna, a nevem: Herczegh János. A madweb.hu a webes manufaktúránk weboldala, amit azért hoztunk létre, hogy segítsük a vállalkozókat abban, hogy sikeresen meg tudjanak újulni az interneten.

További infó erre!
Máshol nem hallott tanácsok, tippek és trükkök az eredményes weboldalkészítésről
Ha gondolkozol a webes jelenléted újratervezésén vagy hamarosan szeretnél új weboldalt készíttetni, akkor csatlakozz hozzánk és tanuld meg, hogyan lehet sikeres a projekted.
Jelentkezem a listára!

Foglalj konzultációs időpontot

Ha érdekel, hogy a Te esetedben, miként zajlana a Mad Web programjában a közös munka, akkor először töltsd ki az űrlapunkat és jelentkezz 30 perces díjmentes konzultációnkra. 
 Jól hangzik!
2021-ben két Marketing Gyémánt Díjat is nyertünk. A munkáinkat az alábbi szempontok szerint értékelték: terv kijelölése, implementálása a gyakorlatba, szakszerűség és eredményesség. Mindkét pályázatunk sikeres elbírálásban részesült.
Szabadulj meg a rosszul teljesítő webes jelenlétedtől egyszer s mindenkorra. Ha készen állsz, akkor találkozzunk a konzultációt kérő oldalon!
Beszéljünk!
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram