Azt már megszokhattad tőlünk, hogy minden egyes esettanulmányt, amit publikálunk azt a vállalkozás nevével és konkrét számokkal tesszük, mert fontos számunkra az átláthatóság.
Ebből a szempontból egy kicsit rendhagyó lesz ez a cikk, mert nem szeretném kellemetlen helyzetben hozni az ügyfelet (ezért nevét és iparágát is megváltoztattam), hiszen súlyos anyagi károk érték őt.
Dávid elhatározta, hogy redesign-olja egyedi fejlesztésű weboldalát, hogy egy szebb és modernebb külsővel lássa el a sportszerekkel foglalkozó webshopját. Mi a vállalkozása keresőoptimalizálását végezzük fél éve, egy nagyon erős piaci környezetben. Mivel mi még nem foglalkozunk egyedi fejlesztésű weboldalakkal, Dávid kutakodni kezdett az interneten, hogy kivel szeretné elkészíttetni a munkát.
Én is kértem neki ajánlatot néhány megbízható helyről, ahol azt mondták, hogy amit szeretne, nagyjából 1-2 millió forint között lehet kivitelezni. (Az egyedi fejlesztésű weboldal nem olcsó mulatság.) Dávid soknak tartotta ezt az árat, ezért maga kezdett kutakodni az interneten és kapott is egy 420.000Ft-os ajánlatot, aminek nagyon megörült, hogy ennyiért kivitelezik neki a megbízását.
Megkötötték a szerződést és elkezdődött a közös munka. Az ügyfél figyelte és irányította a projektet, ami nagy hiba volt, hiszen nem sokat ért a weboldalakhoz. Mint ahogy a házad építését sem saját magad felügyeled, úgy az új weboldal elkészítéséhez is kell egy minőségellenőr, aki figyel arra, hogy minden a lehető legjobb minőségben, a tervek szerint készüljön el.
Nos, az ügyfél mindenben a kivitelező cégre bízta magát. A munkafolyamat során szövegírásról, UI UX design-ról, elképzelésekről szó sem volt. In medias res kezdés volt a javából.
4-8 hét után az ügyfél kapott egy új weboldalt. Én ekkor már felvettem a kivitelező céggel a kapcsolatot, mert éreztem, hogy ebből az együttműködésből baj lesz. Ezt jeleztem az ügyfélnek is és a levelemben felvetettem aggályaimat a cégnek és megkérdeztem, hogy hogyan tervezik megoldani, hogy keresőoptimalizálás szempontból ne sérüljön az oldal.
Azt a választ kaptam, hogy minden rendben. Ne aggódjak.
Ezután jött a hideg zuhany.
A weboldal folyamatosan leáll, ha egyszerre több tucat ember akarja nézni. A Google Speed Insight 98-95%-os eredményéből sikerült egy 50-60%-osat csinálni. Ahogy látod a munkánk, amiért eddig dolgoztunk odaveszett, mert elfelejtették átmásolni jó néhány napig a korábbi weboldal blog cikkeit. Az URL struktúra nem lett helyesen kidolgozva és a design is rosszabb lett, mint volt. A szerződés pedig semmi konkrétumra nem tért ki, így aztán nehéz ezzel a helyzettel bármit is kezdeni.
Tanulság?
Hosszú távon mindig az olcsó megoldás a legrosszabb. Ha nem bízol 100%-osan egy vállalkozásban, akkor érdemes akár egy külsőstől tanácsadást kérni, aki függetlenül elmondja a véleményét vagy akár felügyeli a projektet.