A ROI jelentése, számítása és képlete egyszerűen

A ROI jelentése:

A ROI angolul: (Return On Investment) a befektetésed megtérülését jelenti. Ez az egyik legfontosabb mutató egy kampány életében. Hiába a rengeteg megrendelés, ha a profitodat felemésztik a költségek. Ez a probléma általában a rossz árképzés miatt alakul ki.

Miért van szükség “matekra” az üzletben?

A 80-as években Tom Peters volt a legnagyobb menedzsment-guru. Ő azt mondta, hogy “amit nem mérsz, azon nem tudsz javítani.”

Sikeres, magas árbevételt hozó kampányokat nem fogsz tudni megérzések alapján készíteni. Rutinra van hozzájuk szükséged, amihez rengeteget kell gyakorolnod. Ám tanulni igazából a számokból tudsz. Akkor leszel jó marketinges, ha elemzed a sikereid és kudarcaid okát. Ez ma mérőszámok és kulcsmutatók nélkül lehetetlen.

Így számold ki a befektetésed megtérülését, a ROI-t:

A ROI számítás és ROI képlet:

ROI képlete= (bevétel-költség) : költség X100

1. lépés: Számold ki, hogy mekkora bevételt hozott a kampányod! Ez fogja jelképezni a „bevétel rubrikát” az egyenletben.

2. lépés: Gyűjtsd össze az összes kiadásodat a kampány során! (Szállítási költség, előállítási költség, hirdetési költség, munkabér,stb.) Fontos, hogy gondold át alaposan, mire és mennyit költöttél! Ne hagyj ki semmit, mert az torzítani fogja a végeredményt! Én már évek óta egy Exel-ben vezetem a költségeimet. Ez azért jó, mert minden forintot vissza tudok követni akár hónapokkal később is.

3. lépés: A bevételből ki kell vonnod a költségeidet. Ekkor megkapod, hogy mennyi profitra tettél szert a kampány során.

4. lépés: Oszd el a nettó profitodat (mindig az adózás utáni eredménnyel számolunk) újra a költségeid számával! Ezután a kapott számot szorozd meg százzal.

Végeredményként megkapod azt a számot, ami megmutatja neked, hogy egy adott kampányod hány százalékosan térült meg.

Tudom, hogy szereted a példákat, ezért nézzünk egyet:

Egész számokkal számolunk az egyszerűség kedvéért. Tételezzük fel, hogy 1.000.000 forintos bevételre tettél szert egy karácsonyi kampány során. Az összköltséged 600.000 forint lett. Így a nettó profitod 400.000 forint. Minden adatunk megvan ahhoz, hogy kiszámoljuk a ROI-t.

(1.000.000-600.000) : 600.000 X 100 = 66%
Ez a kampány 66%-os megtérülést eredményezett.

Mihez kezdj ezekkel a számokkal?

Ha minden kampányod végén kiszámold annak százalékos megtérülését, akkor év végére jövedelmezőség szempontjából könnyen meg tudod mondani, hogy mely kampányod volt a legsikeresebb. A leszűrt tapasztalatokból pedig sokkal eredményesebb projekteket tudsz majd készíteni a jövőben. El tudod hagyni, ami nem működött, és nagyobb figyelmet tudsz arra fordítani, ami szuperál.

A ROI-t nemcsak kampányok során használhatod. Akár A/B tesztet is végezhetsz 2 hirdetéskreatív között, hogy melyik működik jobban jövedelmezőség szempontjából.

A cikk végén csak arra kérlek, ne vágd be a ROI képletét az elméd egyik rejtett zugába. Használd amikor csak lehetőséged van rá, hogy megalapozott döntéseket tudj hozni a vállalkozásod életében!

Szerző: Herczegh János
Szia,

Ha eddig még nem találkoztunk volna, a nevem: Herczegh János. Én vagyok az a jófej marketinges srác, aki már a húszas évei elején milliós havi bevételt tudott elérni szép és imádnivaló feleségével az oldalán. Összeházasodtunk, és próbálunk egy olyan nagyszerű életet teremteni magunknak, amivel másokat is tudunk támogatni.

Nekünk nincsennek milliomos szüleink. Nem vagyunk sem okosabbak, sem szebbek másoknál. Egyedül talán a szorgalmunk az, ami kiemelkedő, bár vannak nálunk sokkal ügyesebb és sikeresebb vállalkozók is. És ez így van rendjén, hiszen pontosan ez az, ami motivációt ad: ügyesebbek, és sikeresebbek akarunk lenni mi is. 
Díjmentes Facebook csoport,
ahol minden hónapban haladó marketinges és webes anyagokat találsz.

Foglalj konzultációs időpontot

Ha érdekel, hogy a Te esetedben, miként zajlana a Mad Web programjában a közös munka, akkor először töltsd ki az űrlapunkat és jelentkezz 30 perces konzultációnkra. 
 Jól hangzik!
2021-ben két Marketing Gyémánt Díjat is nyertünk. A munkáinkat az alábbi szempontok szerint értékelték: terv kijelölése, implementálása a gyakorlatba, szakszerűség és eredményesség. Mindkét pályázatunk sikeres elbírálásban részesült.
Szabadulj meg a rosszul teljesítő webes jelenlétedtől egyszer s mindenkorra. Ha készen állsz, akkor találkozzunk a konzultációt kérő oldalon!
Beszéljünk!
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram