A ROI jelentése, számítása és képlete egyszerűen

A ROI jelentése:

A ROI jelentése angolul: (Return On Investment) a befektetésed megtérülését jelenti. Ez az egyik legfontosabb mutató egy kampány életében. Hiába a rengeteg megrendelés, ha a profitodat felemésztik a költségek. Ez a probléma általában a rossz marketing stratégiai miatt alakul ki.

Miért van szükség “matekra” az üzletben?

A 80-as években Tom Peters volt a legnagyobb menedzsment-guru. Ő azt mondta, hogy “amit nem mérsz, azon nem tudsz javítani.”

Sikeres, magas árbevételt hozó kampányokat nem fogsz tudni megérzések alapján készíteni. Rutinra van hozzájuk szükséged, amihez rengeteget kell gyakorolnod. Ám tanulni igazából a számokból tudsz. Akkor leszel jó marketinges, ha elemzed a sikereid és kudarcaid okát. Ez ma mérőszámok és kulcsmutatók nélkül lehetetlen.

Így számold ki a befektetésed megtérülését, a ROI-t:

A ROI számítás és ROI képlet:

ROI képlete= (bevétel-költség) : költség X100

1. lépés: Számold ki, hogy mekkora bevételt hozott a kampányod! Ez fogja jelképezni a „bevétel rubrikát” az egyenletben.

2. lépés: Gyűjtsd össze az összes kiadásodat a kampány során! (Szállítási költség, előállítási költség, hirdetési költség, munkabér, stb.) Fontos, hogy gondold át alaposan, mire és mennyit költöttél! Ne hagyj ki semmit, mert az torzítani fogja a végeredményt! Én már évek óta egy Exel-ben vezetem a költségeimet. Ez azért jó, mert minden forintot vissza tudok követni akár hónapokkal később is.

3. lépés: A bevételből ki kell vonnod a költségeidet. Ekkor megkapod, hogy mennyi profitra tettél szert a kampány során.

4. lépés: Oszd el a nettó profitodat (mindig az adózás utáni eredménnyel számolunk) újra a költségeid számával! Ezután a kapott számot szorozd meg százzal.

Végeredményként megkapod azt a számot, ami megmutatja neked, hogy egy adott kampányod hány százalékosan térült meg.

Tudom, hogy szereted a példákat, ezért nézzünk egyet:

Tehát, tegyük fel, hogy egy vállalkozás 10 000 000 Ft-ot fektet be egy új üzleti projektbe, és az adott projekt 15 000 000 Ft-os nyereséget generál. Ebben az esetben a ROI a következőképpen számítható:

ROI = (15 000 000 - 10 000 000) / 10 000 000 x 100% = 50%

Ez azt jelenti, hogy a projekt 50%-os ROI-t hozott, ami nagyon hatékony befektetésnek számít. Az eredmény azt mutatja, hogy a cég képes volt a befektetett összeget hatékonyan felhasználni, és a befektetett pénz megtérült egy jelentős nyereséggel.

A ROI mutató nem csak az új projektek hatékonyságának értékelésére használható, hanem az egész vállalkozás általános teljesítményének nyomon követésére is. A magas ROI érték azt jelzi, hogy a vállalkozás hatékonyan használja fel a rendelkezésre álló erőforrásokat, és képes magasabb nyereséget generálni az adott befektetésekkel.

Mihez kezdj ezekkel a számokkal?

Ha minden kampányod végén kiszámold annak százalékos megtérülését, akkor év végére jövedelmezőség szempontjából könnyen meg tudod mondani, hogy mely kampányod volt a legsikeresebb. A leszűrt tapasztalatokból pedig sokkal eredményesebb projekteket tudsz majd készíteni a jövőben. El tudod hagyni, ami nem működött, és nagyobb figyelmet tudsz arra fordítani, ami igen.

A ROI-t nemcsak kampányok során használhatod. Akár A/B tesztet is végezhetsz 2 hirdetéskreatív között, hogy melyik működik jobban jövedelmezőség szempontjából.

A cikk végén csak arra kérlek, ne vágd be a ROI képletét az elméd egyik rejtett zugába, a ROI jelentését ne feltsd el! 🙂 Használd amikor csak lehetőséged van rá, hogy megalapozott döntéseket tudj hozni a vállalkozásod életében!

Szerző: Herczegh János
Szia,
Ha eddig még nem találkoztunk volna, a nevem: Herczegh János. A madweb.hu a webes manufaktúránk weboldala, amit azért hoztunk létre, hogy segítsük a vállalkozókat abban, hogy sikeresen meg tudjanak újulni az interneten.

További infó erre!
Máshol nem hallott tanácsok, tippek és trükkök az eredményes weboldalkészítésről
Ha gondolkozol a webes jelenléted újratervezésén vagy hamarosan szeretnél új weboldalt készíttetni, akkor csatlakozz hozzánk és tanuld meg, hogyan lehet sikeres a projekted.
Jelentkezem a listára!

Foglalj konzultációs időpontot

Ha érdekel, hogy a Te esetedben, miként zajlana a Mad Web programjában a közös munka, akkor először töltsd ki az űrlapunkat és jelentkezz 30 perces díjmentes konzultációnkra. 
 Jól hangzik!
2021-ben két Marketing Gyémánt Díjat is nyertünk. A munkáinkat az alábbi szempontok szerint értékelték: terv kijelölése, implementálása a gyakorlatba, szakszerűség és eredményesség. Mindkét pályázatunk sikeres elbírálásban részesült.
Szabadulj meg a rosszul teljesítő webes jelenlétedtől egyszer s mindenkorra. Ha készen állsz, akkor találkozzunk a konzultációt kérő oldalon!
Beszéljünk!
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram