Program – a menetrend és a költségvetés összeállítása

Az előző részben viszonylag sokáig jutottunk. Azt remélem, talán már előtted is van egy papír a vázlatos céljaiddal és a terveiddel. 

Valami ilyesmit tudok elképzelni:

Szeretnék 3 éven belül stabilan 1 millió forint osztalékot kivenni a cégemből. Ehhez körülbelül havonta 10-15 nagyértékű szolgáltatást kell értékesítenem és legalább 1 alkalmazottat foglalkoztatnom kell.

Év végére szeretném elérni, hogy egy alkalmazott felvételéhez megteremtsem mind az anyagi, mind a tudásbeli feltételeket.

Létrehozunk egy integrált Google Ads és Facebook-kampányt, amivel a prémium közönséget célozzuk, akik kevésbé árérzékenyek. Szeretnénk magunkat minőségi kivitelezőként pozicionálni. Abban bízunk, hogy az eladásaink nem csökkennek, sőt, 10 állandó nagyértékű ügyfél mellé decemberre havi 10 további nagyértékű szolgáltatást tudunk stabilanért ékesíteni.

Ez egy egész jó terv:

  • Hosszú távú üzleti és középtávú marketingcélokat tartalmaz. 
  • A célok kapcsolódnak az üzleti tervhez (az eladások számának és a haszonkulcsnak az emeléséhez)
  • A célok reálisak, hiszen csak egy kis mértékben szeretnék növelni az eladások számát, s mivel új közönségre nyitnak, erre van is esély. 
  • A terv tartalmazza, milyen csatornán, milyen közönséggel, milyen módszerrel szeretnénk a célt megvalósítani.

Tehát, amikor erre a pontra eljutottunk a nehezén már túl vagyunk a marketingtervezésnek. Nagyjából megvannak a körvonalak. Azt tapasztalom viszont, hogy sokan ilyenkor megállnak, visszakoznak és minden marad a régiben. 

Igen, ezen a ponton a munka hirtelen megint nagyon nehéznek tűnik, hiszen most már aktívan cselekedni, írni, beállítani, költeni kell. 

Ne aggódj! Most átlendülünk ezeken a nehézségeken, és belátható feladatokra bontjuk a rengeteg tennivalót.

A felkészülés

Tudod, mi az a mind map, vagy gondolattérkép? Egy olyan vizualizációs technika, amelyik segít, hogy ne tévedj el a saját gondolataid erdejében. Ez egy jegyzet arról, hogy amit egyszer már végiggondoltál, az ne vesszen el, hanem tartani tudd vele a lépést.

Most megmutatom, én milyen, nagyon egyszerű mind mapet használok a tervezéshez. 

Kérlek, vegyél elő egy darab papírt. Egymástól viszonylag nagy távolságra írd fel a következőket!

  • menetrend
  • költségvetés
  • határidő
  • főbb célokat részletei
  • Ki tud nekem segíteni?

Most pedig kezd el ezeket a dolgokat részletezni magadnak! Mi lehet a marketinget körülbelüli menetrendje? Mivel, mikorra kell készen lenni? Milyen sorrendben következnek a lépése egymás után? Mennyi pénzt tudsz, vagy kell az egyes fázisokra áldozni? Hogyan tudod megvalósítani a célokat és van-e ebben segítséged? 

Kaotikusnak tűnik a lista? Ne aggódj, ez még nem a végleges terv, de össze kellett gyűjtenünk mindent, amire szükség lehet. Nézzük, most mit tudunk kezdeni ezekkel az információkkal.

Menetrend

Én általában Keepel vagy excelel dolgozom. Egy üres jegyzetbe fel szoktam írni, pontosan milyen feladatokra és lépésekre van szükség. Mikor, milyen hírlevelet küldünk például és mikor kell mindennek elkészülnie. Persze az egészet Drive-on tárolom, hogy bármikor hozzárférjek. 

A menetrend elkészítésére rengeteg módszer, sőt, szoftver is van. Lehet, hogy már te is használsz hasonlót, ha például nagyobb megrendelések kell rövid idő alatt elkészíteni. A marketingtervezés is ugyanilyen.

Aminek egy jó menetrendben mindenképpen szerepelnie kell:

  • Az összes fontosabb lépésnek, amelyik a célhoz vezet.
  • Annak, hogy ezek a lépések milyen kapcsolatban vannak egymással. Előfeltétele-e egyik a másiknak, esetleg megoldható-e, hogy egyszerre végezd el mind a két feladatot.

Pontos költségvetést

A korábbi felmérésekből már tudod, hogy mennyi pénzt (és időt) szánhatsz a marketingre. Itt az ideje, hogy elosszuk a forrásokat!

Én ilyenkor összeírom egy excelbe azt, amire a munka során költeni kell. Ezek a különböző fejlesztések, a szakemberek munkái, hirdetési költségek, minden olyasmi, amire a marketinggel kapcsolatban költeni fogsz. 

Ezt a költsgévetést rendszeresen, hónapról hónapra vezetni kell. Én egy excel táblázatba írom a kiadásokat és a bevételeket is. Értelemszerű, hogy időnként ellenőrizni kell és újratervezni, ha szükséges. Lehet, hogy a terved bizonyos szakaszában többet tudsz költeni a marketingedre, esetleg át kell csoportosítanod a forrásokat a nagyobb siker érdekében. Sokkal könnyebb ezt megtenni, ha minden egyes lehetőség gondosan le van bontva.

Főbb célok és részfeladatok 

Minden egyes feladatot le tudsz bontani külön részfeladatokra. Ha honlapkészítésre adod a fejed, akkor tárhelyet kell vásárolnod, megbíznod a webdizájnert, elkészíttetni a szövegeket és összeválogatni a weboldal képanyagát.

És gyorsan jöjjön is a következő lépés, mielőtt úgy érzed, elborítanak a feladatok.

Delegálás

Az előző pontból talán úgy érzed, hirtelen rengeteg tennivaló szakad a nyakadba. Fotózni, számolni, írni, tervezni, kutatni, ellenőrizni valóban nagyon sok munka. De van egy jó hírem: nem kell egyedül csinálnod. Sőt! Arra szeretnélek kérni, hogy ha teheted, kérj segítséget – akkor is, ha valójában a munka minden cseppjét szereted. 

A marketing feladatok nagy előnye, hogy a munka jelentős részét ki lehet szervezni. Fotóst, webes szakembert és szövegírót például az interneten is könnyen találhatsz a vállalkozásod számára, de virtuális asszisztensek is szép számmal kínálják a szolgáltatásikat. De előfordulhat az is, hogy nem kell harmadik félhez fordulnod a megoldásokért. Lehet, hogy valamelyik kollégád, alkalmazottad is kisujjból megbirkózik a képszerkesztés vagy a jelentéskészítés folyamatával. 

Amikor már látod, mik a teendők, gondold végig, mennyi időbe, energiába és pénzbe kerülne, ha ezeket a feladatokat neked, valamelyik munkatársadnak, esetleg harmadik félnek kellene elvégeznie. 

Ha egy feladatot valaki más gyorsabban, olcsóbban, vagy magasabb minőségben tud elvégezni mint Te, érdemes az adott tevékenységet kiszervezni. Ez nem veszteség, és nem azt jelenti, hogy Te valamit nem jól csinálsz. Fogd ezt fel úgy, hogy időt, költségkeretet, kreatív teret szabadítasz fel a saját magad számára. 

Azzal, hogy más kezébe adsz néhány feladatod, rengeteg stressztől és kockázattól kíméled meg a magad. Nem csak pénzt, időt, költségeket takarítasz meg, és nem csak magasabb minőséget kaphatsz. A delegálás segítségével megelőzheted, hogy a marketinged idő vagy energia hiányában teljesen leálljon. 

Keresd meg azokat az embereket, akik segíthetnek neked és írd be őket a megfelelő feladatokhoz! Itt még újra tudod tervezni a büdzsédet – és ha úgy érzed, nyugodtan tedd is meg, belekalkulálva a kiszervezett feladatok díjazását is.

Indulás előtt

Összeírtad tehát a feladatokat és elkezdted kiszervezni azokat a részfeladatokat, melyeket lehetséges volt. Most már nincs más hátra, csak az ütemezés. 

Ez most már nem annyira nehéz feladat, hiszen tudod

  • Milyen feladataid vannak,
  • ezek milyen kapcsolatban állnak egymással,
  • kik tudják ezeket elvégezni,
  • mekkora összegek állnak ehhez rendelkezésre. 

Most már csak a következőt kell tenned:

  1. Válaszd ki a nagyobb feladatokat és jelölj ki hozzájuk egy felelőst!

Nagyon fontos, hogy ne aprózd el a figyelmedet! A weboldalkészítés koordinálását például nyugodtan rábízhatod arra a munkatársadra, akinek már van ilyesmiben tapasztalata. Neked nem feltétlenül fontos minden fázisról külön tudnod. Kisebb feladatokban nyugodtan engedd át az irányítást egy hozzáértő felelősnek. Így nem neked kell például a fotózások időpontját leegyeztetni a weboldal képanyagához. Elég, ha a folyamat végén jóvá hagyod a képeket. 

2. Rendelj határidőt a különböző feladatokhoz!

Ez sem boszorkányság, hiszen tudod, melyik feladatod függ melyik feladattól. Minél több fázis függ egy bizonyos tevékenységtől, érdemes azt annál hamarabb időzíteni. Természetesen vannak feladatok, amelyek akár várhatnak is.

3. Iktass be ellenőrzőpontokat!

Érdemes már most beiktatni néhány ellenőrzőpontot. Gondold végig, hogy mit és mikor kell ellenőrizned! Ha például rendszeresen posztolsz a Facebook-on, érdmes hetente átnézni a posztjaid elérését és levonni a tanulságokat. A statikus honlap tartalmáról általában elég havonta jelentést készíteni: itt egy kicsit több és hosszabb távú adatokra lehet szükség a szabályszerűségek felfedezéséhez. 

Természetesen az ellenőrzéseket mindig finomhangolni kell, de sokat segít, ha nem három-négy hónapra visszamenőleg kell visszakeresgélni az adatokat, hiszen azok a havi, heti jelentéseidben már készen állnak. 

4. Tűzz ki határidőket!

Most pedig rendelj határidőket a fontosabb feladatokhoz! Ne akarj mikormenedzselni, elég, ha a nagyobb csomópontok kapnak egy-egy dátumot. Nyugodtan hagyd rá az adott terület felelőseire a részfeladatok ütemezését. 

Megkönnyíti a munkát, ha velük is megbeszéled, hányszor és milyen formában adnak hírt arról, hogy áll a munka. Az ő ütemezésüket is megkönnyíti, ha van egy kis nyomás rajtuk, hogy hétről hétre eredményt mutassanak fel. Viszont neked is könnyebb, ha viszonylag pontosan tudod követni, mi történik, de nem veszel el az  információk tömegében. 

Ezen a ponton a "marketing rakéta" tulajdonképpen kilövésre kész, már csak meg kell kezdeni a visszaszámlálást.

Szerző: Herczegh János
Szia,

Ha eddig még nem találkoztunk volna, a nevem: Herczegh János. Én vagyok az a jófej marketinges srác, aki már a húszas évei elején milliós havi bevételt tudott elérni szép és imádnivaló feleségével az oldalán. Összeházasodtunk, és próbálunk egy olyan nagyszerű életet teremteni magunknak, amivel másokat is tudunk támogatni.

Nekünk nincsennek milliomos szüleink. Nem vagyunk sem okosabbak, sem szebbek másoknál. Egyedül talán a szorgalmunk az, ami kiemelkedő, bár vannak nálunk sokkal ügyesebb és sikeresebb vállalkozók is. És ez így van rendjén, hiszen pontosan ez az, ami motivációt ad: ügyesebbek, és sikeresebbek akarunk lenni mi is. 
Díjmentes Facebook csoport,
ahol minden hónapban haladó marketinges és webes anyagokat találsz.

Foglalj konzultációs időpontot

Ha érdekel, hogy a Te esetedben, miként zajlana a Mad Web programjában a közös munka, akkor először töltsd ki az űrlapunkat és jelentkezz 30 perces konzultációnkra. 
 Jól hangzik!
2021-ben két Marketing Gyémánt Díjat is nyertünk. A munkáinkat az alábbi szempontok szerint értékelték: terv kijelölése, implementálása a gyakorlatba, szakszerűség és eredményesség. Mindkét pályázatunk sikeres elbírálásban részesült.
Szabadulj meg a rosszul teljesítő webes jelenlétedtől egyszer s mindenkorra. Ha készen állsz, akkor találkozzunk a konzultációt kérő oldalon!
Beszéljünk!
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram